کاهش تورم منطقه یورو در نوامبر

تورم منطقه یورو بر اساس برآورد اولیه بانک مرکزی اروپا در نوامبر به 2.4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. این رقم پایین ترین سطح تورم در منطقه یورو از فوریه 2023 است.

1402/09/13

تورم منطقه یورو در نوامبر کاهش یافت!

 

تورم منطقه یورو بر اساس برآورد اولیه بانک مرکزی اروپا در نوامبر به 2.4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. این رقم پایین ترین سطح تورم در منطقه یورو از فوریه 2023 است. میزان تورم این منطقه در ماه اکتبر نیز 2.9 درصد ثبت شده بود که نشان از کاهش دوباره در ماه جدید دارد.

تورم اصلی منطقه یورو نیز در نوامبر کاهش یافت و به 3.6 درصد رسید. این رقم در مقایسه با تورم 4.2 درصدی در ماه اکتبر است. گفتنی است که منظور از تورم اصلی، تورمی است که پس از حذف تأثیرات انرژی و مواد غذایی محاسبه می‌شود.



عوامل اصلی کاهش تورم در منطقه یورو کاهش قیمت انرژی و کالاهای بادوام است. قیمت انرژی در نوامبر 1.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت، که به کاهش تورم سرخط کمک کرد. قیمت کالاهای بادوام نیز در نوامبر تقریبا ثابت ماند، که نشان دهنده عادی سازی قیمت ها در این بخش است.

شاخص های بازار کار منطقه یورو نیز نشان دهنده کاهش فشارهای قیمتی است. نرخ بیکاری منطقه یورو در نوامبر 6.5 درصد باقی ماند، اما روند نزولی آن متوقف شده است. همچنین، شاخص های نظرسنجی بازار کار نشان می دهد که توسعه بازار کار در حال کند شدن است.

کاهش تورم در منطقه یورو یک خبر مثبت برای بانک مرکزی اروپا است. بانک مرکزی اروپا هدف تورم خود را در محدوده 2 درصد تعیین کرده است و کاهش تورم در منطقه یورو نشان می دهد که این بانک در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارد.


موارد مشابه