سقوط دلار آمریکا پس از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده

دلار آمریکا پس از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده در روز سه شنبه، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳، در سقوط آزاد قرار گرفت. CPI ایالات متحده در ماه اکتبر به ۸.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته است.

1402/08/24

سقوط دلار آمریکا پس از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده

 

دلار آمریکا پس از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده در روز سه شنبه، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳، در سقوط آزاد قرار گرفت. CPI ایالات متحده در ماه اکتبر به ۸.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته است. این امر باعث افزایش نگرانی ها در مورد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شد.

در پی انتشار CPI، شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای دیگر اندازه گیری می‌کند، بیش از ۱ درصد کاهش یافت. یورو در برابر دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسید و پوند انگلیس نیز افزایش یافت.

در بازار سهام، شاخص نزدک ۱۰۰ که شامل ۱۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی است، بیش از ۳ درصد کاهش یافت. شاخص طلا نیز افزایش یافت و هر اونس طلا با ۱۱ دلار افزایش به ۱۸۷۲ دلار رسید.

 

تحلیلگران معتقدند که سقوط دلار آمریکا احتمالا ادامه خواهد داشت.

 آن‌ها می‌گویند که نرخ بالای تورم باعث می شود که فدرال رزرو نرخ بهره را به سرعت افزایش دهد. این امر باعث می‌شود که دلار آمریکا برای سرمایه گذاران خارجی کمتر جذاب شود.

 

سقوط دلار آمریکا می تواند پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

 این امر می‌تواند باعث افزایش هزینه های واردات برای کشورهایی شود که ارز خود را با دلار آمریکا گره زده‌اند. همچنین می‌تواند باعث کاهش ارزش دارایی‌های دلار آمریکا شود.


موارد مشابه